Foredrag: Borgring som symbolpolitik i vikingetiden

VÆLG DATO

Borgring – og de øvrige ringborge rundt om i landet – opfattes ofte som knyttet til militæret; som kaserne for vikingernes mandskaber. Og der er da heller ingen tvivl om, at borgene har kunnet fungere som forsvarsbastioner. Men hvad hvis vi fortalte dig, at det måske ikke er hele sandheden bag de geometriske bygningsværker? Hvad hvis der lå en anden forklaring bag deres tilblivelse? Hvad hvis borgene i højere grad skal ses som symbolpolitik i vikingetiden?

Med udgravningerne på Borgring mellem 2016 og 2018 åbnede der sig en række nye perspektiver på anvendelsen af vikingetidens ringborge. Til foredraget ”Borgring som symbolpolitik” kan du høre arkæolog og forskningsleder på Borgring, Jens Ulriksen, fremlægge nye analyser af Borgring og de øvrige ringborge og monumenter fra Harald Blåtands regeringstid. Analyser, der tyder på, at kongen mest af alt ønskede at understrege sin magt og nylige overgang til kristendommen gennem opførslen af let genkendelige bygværker i stor skala og med geometriske grundplaner, der blev placeret, hvor mange mennesker færdedes, og som kunne minde dem om, hvem der var konge.

Bemærk at foredraget foregår på Køge Museum.

Praktisk info
Sted: Køge Museum, Nørregade 4, 4600 Køge
Dato og tid: 05. oktober, 19.00 – 20.30 (dørene åbner 18.30 og lukker 18.55)
Alm. billet: 110 kr.
Museumsforening, Køge: 99 kr.
Årskortholder: 95 kr.

Årskort / museumsforeningskort skal kunne fremvises ved ankomst.

Venue

Køge Museum Omvisninger Nørregade 4
4600 Køge, Danmark

Belépés