Foredrag: Død og begravet i Vikingetiden

Vikingetidens gravskikke har vist sig at være mangfoldige. Der er både brandgrave og jordfæstegrave med ubrændte lig, gravhøje, grave under flad mark, stensætninger og skibsgrave. Men ikke nok med det: studier af vikingetidens begravelser tyder på, at ritualerne omkring en gravlæggelse kunne være langvarige og komplicerede. Der kunne være flere lig i samme grav, og der kunne være dele af lig i én grav. Gravgaverne kunne ligge ved den døde i bunden af graven eller i den jord, der undervejs i ritualerne blev fyldt i graven. Således er der ikke en fast formel på, hvordan man begravede i vikingetiden, men snarere et bredt udvalg af metoder hertil.

Til foredraget ”Død og begravet i vikingetiden” vil arkæolog og forskningsleder på Borgring, Jens Ulriksens, præsentere et udvalg af grave fra vikingetiden og forsøge at forklare, hvad der egentlig er foregået.

Som følge af COVID-19 og medfølgende restriktioner, sættes der kun et begrænset antal billetter til rådighed.

Sted: Køge Museum, Nørregade 4, 4600 Køge
Dato og tid: 20. august, 19.00 – 20.30 (dørene åbner 18.30 og lukker 18.55)
Alm. Billetpris: 110 kr.
Museumsforening, Køge: 99 kr
Årskortholder: 95 kr.
Bemærk: Årskort / museumsforeningskort skal kunne fremvises ved ankomst.

Køge Museum Omvisninger Nørregade 4
4600 Køge, Danmark