Strikkesalon: Hvorfor strikker vi?

VÆLG DATO

Sæt dig godt til rette i lænestolen eller sofaen, find strikketøj og -pinde frem, nyd en kop friskbrygget kvalitetskaffe (eller the) fra kafferisteriet KaffeLaug og bliv beriget med et spændende oplæg om strik og design. Dét er præmissen for Holmegaard Værks ny-iværksatte initiativ ’strikkesalon’, der afholdes i samarbejde med kafferisteriet KaffeLaug i anledning af museets aktuelle særudstilling ”Art Déco i strik”, som kan opleves i september og oktober på Holmegaard Værk.

I ved det sikkert allerede – strik er både smart og sundt. Til denne anden strikkesalon kan du blive klogere på, hvordan håndarbejde påvirker både krop og sjæl, hvordan strikket ”graffiti” eller ’Yarn Bombing’ indtager det urbane rum og bud på, hvorfor strik er så meget oppe i tiden – alt sammen pakket ind i en uformel stemning, der oser af hygge og nærvær.

Oplægget varetages af faglig leder på Holmegaard Værk, Mette Bielefeldt Bruun, og foregår i KaffeLaugs hyggelige og uformelle rammer, der ligger blot et stenkast fra museet. Med i prisen følger desuden en kop lækker kvalitetskaffe / -the fra risteriet.

Arrangementet varer fra 19.00 – 20.00, men det er muligt at blive siddende efterfølgende til en ekstra kop og vende oplevelsen sammen med de øvrige deltagere.

Særudstilling: Art Déco i strik
Mellem gamle glasovne og rå beton har blødt strik fundet vej ind til Holmegaard Værks Hytte 68 - en af glasværkets gamle industrihaller.

I udstillingen ”Art Déco i strik” kan du opleve historie og design gennem strikkede dragter, som kunsthåndværkergruppen ’Netmaskerne’ har skabt med inspiration fra Art Déco; et begreb, som kommer af fransk, og er en forkortelse for ’art décoratif’, der betyder ’dekorativ kunst’. Stilen begyndte som kunsthåndværk i 1920’ernes Paris, og kulminerede i 1950’ernes USA, hvor mange bygninger er inspireret af stilretningen. Denne er desuden kendt for sin farverigdom, elegante udtryk og geometriske figurer.

Udstillingen er aktuel fra 06. september - 18. oktober.

Kafferisteriet KaffeLaug
Har man sagt KaffeLaug, har man også sagt kaffe af højeste kvalitetsskuffe – og så er det endda med god samvittighed.

Kafferisteriet har siden juni 2019 forædlet specialkaffe på ærværdige Hesede Hovedgård ved Gisselfeld Kloster i Haslev, og åbnede i juli 2020 en café og kaffebutik ved Holmegaard Værk – kun 12 minutters rejse fra risteriet.

Risteriet arbejder med konceptet ’Direct Trade’, når de selv importerer kaffen, hvilket betyder at de kender plantagerne og de som arbejder med kaffen hele vejen. Ord som sporbarhed, bæredygtighed og den gode oplevelse er derfor i fokus, når du får en kop kaffe fra KaffeLaug.

Praktiske informationer
Sted: KaffeLaug, Glasværksvej 43, bygning 31 (ved valnødtræet)
Dato: 24. september, 19.00 - 20.00 (med mulighed for at blive siddende efterfølgende)
Doors: Dørene åbner 18.30 og lukker 18.55.
Billetpris: 120 kr. (inkl. 1 kop kaffe/the fra KaffeLaug)

Billetter skal købes i forsalg. Det er ikke muligt at købe billet på dagen.

Venue

Kafferisteriet KaffeLaug Glasværksvej 43, bygning 31 (ved valnøddetræet)
4684 Holmegaard, Danmark

Belépés